מסך כחול במחשב

מסך כחול הוא האיום האכזרי ביותר על משתמש הקצה הפשוט. במהלך ההיסטוריה, נוצרו ונאספוו עשרות אלפים של שגיאות הקשורות למסכים הכחולים. בעקבותיהם, המסך הכחול נהיה פופולארי מאוד וקיבל עשרות כינויים: מסך המוות הכחול, Blue Screen of Death, מסך המוות של Windows, ועוד כינויים אחרים.

מסך כחול

במאמר זה, נלמד קצת על תופעת המסך הכחול ונסביר מה גורם לתקלה ואיך להתמודד איתה.

מהו מסך כחול במחשב?

מסך כחול הנמצא במערכות ה- Windows נהפך לאורך השנים לתקלה פופולארית למדי ובעייתית גם יחד. מסך המוות הכחול, זו למעשה שגיאת ליבה אשר נגרמת כתוצאה מבעיה קריטית שמתרחשת במערכת ה- Windows וברכיבי החומרה. מסך כחול במחשב, מתפרש גם כשגיאת עצר, וגם כהפסקת עבודתכם במחשב. בכל מקרה, "טוב" לא ייצא מזה, תהיו בטוחים בכך. אז לאחר שהבנו מהו המסך הכחול, כעת, הגיע הזמן להבין כיצד מזהים את הבעיה.

צריכים טכנאי מחשבים מקצועי?

כאשר מסך כחול מתרחש, נצטרך להתייחס לשלושה נתונים חשובים:

  • תיאור המסוף – תיאור המסוף יעזור לנו להבין בצורה כללית האם מדובר בבעיה שנובעת מהחומרה שלנו, או בבעיה שנובעת מהתוכנה. הבעיה – "אין כאן לרוב", כל בעיה היא אחרת ושונה מהקודמת. לפיכך ובעקבות זאת, קוראים לתרחיש מסך המוות הכחול. הוא אף לא ידוע, הוא משתנה, ואף פעם לא מסמל לטוב.
  • מספר השגיאה – בכל מסך כחול,  לקראת הסוף (כלומר בחלק התחתון של הטקסט) תינתן הצגה של מספר השגיאה. השורה שתצטרכו לחפש היא: "STOP" ולאחריה, תהיו מוצגים למספר שגיאה שמתחיל בספרה 0, ומסתיימת בספרות אקראיות שלא אומרות שום דבר מיוחד. לדוגמא: 0x000000D1.בנוסף, תינתן עזרה מצד מערכת ההפעלה והיא תפרש אודות התרחיש. לרוב, התרחיש ייכתב בשפה האנגלית לצד הסימן: _ לדוגמא: Driver_Irql_Not_Less_Or_Equal, במקרה כזה, נרצה לבדוק דרייברים, לעדכנם, ולוודא שמערכת הרישום ומנהלי ההתקנים פועלים בצורה תקינה ללא שגיאות.
  • קבצים מעורבים – במקרים מסוימים, לאחר מספר השגיאה, ב- 3 כוכביות תינתן גם הצגה של הקבצים המעורבים בתרחיש זה. רצוי, וכדאי מאוד לבדוק מה פשר העניין במוקדם או במאוחר.

כעת, לאחר שהבנו כיצד מפרשים את מסך המוות הכחול, נצטרך להבין כיצד ניגשים לטיפולו.

טכנאי מטפל במסך כחול

יש לי מסך כחול במחשב, מדוע זה קורה?

לכל מסך כחול יש היגיון, ולכן כדאי לדעת ולהכיר את הסיבות שבגללן השגיאה הזאת נוצרת. לפניכם חלק מהבעיות שיכולות לגרום לתופעה זו:

  1. מנהל ההתקנים – תקלה מאוד נפוצה כאשר מנהל ההתקנים נמצא בקשיים מסוימים, וזאת עכב דרייברים שלא הותקנו כראוי, לא מתאימים למערכת, או שחסרים מנהלי התקנים. לרוב, הבעיה מוצגת לאחר התקנה של דרייבר לא מתאים או לחילופין דרייבר בעל וירוסים.
  2. וירוסים תוקפים את מערכת ההפעלה – הרבה פעמים נתקלנו בווירוסים שתקפו את מערכת ההפעלה, וכתוצאה מזאת הכריחו את מסך המוות הכחול להופיע. תקלה מאוד נפוצה, ואותה ניתן לפתור רק באמצעות סריקת וירוסים.
  3. התחממות של רכיבים – התעוררותו של המסך הכחול יכולה לנבוע כתוצאה מהתחממות של רכיבי החומרה אשר נמצאים במחשב. אנחנו בוודאי מדברים על 4 רכיבים חשובים: הכרטיס הגרפי, כרטיס הזיכרון, לוח האם, וספק הכוח.
  4. מערכת הרישום נפגעה – במקרים מסוימים, אנחנו עשויים לגלות שגיאה פחות נפוצה ועדיין קיימת. המסך הכחול יכול להתעורר כאשר מערכת הרישום נפגעה, או כשמשהו השתנה בה והפך אותה ללא יציבה או לא תקינה. במקרים כאלה, מסך המוות יתעורר לאחר מספר דקות בודדות.

אלה הם ארבעת התרחישים הנפוצים ובהם מסך כחול בוודאות יתעורר לתחייה. בעת התעוררותו, חשוב לעבור על כל התרחישים, ולבדוק שהכול תקין ויושב במקומו. במקרים מסוימים, מסך כחול יכול להתעורר עכב תושבת מעבד שזזה או שאחד מרגליה שבורים.

איך לתקן מסך כחול במחשב?

טיפול במסך כחול מצריך שליטה באנגלית ברמה הגבוהה, שליטה והבנת עיקרי הדברים במחשב, וידע מקצועי לטיפול ותיקון בתקלות מחשב מתקדמות. מסכים כחולים, נועדו לפתרון רק על ידי משתמשים בכירים ומנוסים בעלי רקע והבנה בתוכנה וחומרי, טכנאי מחשבים מקצועיים ומנוסים, ופחות עבור המשתמש הממוצע.

אז לאחר שהבנו כיצד מקבלים נוסח ורמזים מהמסך הכחול, כעת, הגיע שלב התיקונים הסופי. בהתאם לסוג השגיאה והבעיה, ישנם שלושה דרכים שבהם נוכל להיעזר בעיקר בשביל לבדוק איך לתקן מסך כחול במחשב ולזהות את השגיאות.

הנה 3 הדרכים הטובות ביותר:

  1. מנוע החיפוש גוגל במרבית הבעיות והשגיאות בשלל תחומים שונים, גוגל הוא החבר הטוב ביותר. בכל הקשור לפירוש מסכים כחולים, גוגל עשוי לתרום לא מעט. עקב כך, רשמו את מספר השגיאה בגוגל, ועקבו אחרי ההוראות בדפי התוצאות המתקבלים. לרוב, משתמשים אחרים כבר פענחו את הבעיה, ורשמו את הפתרון אליה באחת מהפורומים או מהתוצאות המבוקשות. אם לא מצאתם את התשובה, הזמינו טכנאי מחשבים מקצועי.
  2. הריצו שאילתה ביוטיוב – גם ביוטיוב, יש מערכת חיפוש והיא מפולחת ע"פ סרטונים בלבד. הקישו את מספר השגיאה בחיפוש, ובדקו את סרטוני הוידאו המתקבלים. לרוב, מדובר בצעד הכי אפקטיבי, כזה שיראה לכם בצילום וידאו כיצד להתמודד עם הבעיה, או לפחות יספק לך הסבר על הסיבה המדויקת שבגינה צצה ההתראה.
  3. צרפו תמונה בקבוצות הפייסבוק – מאז ומתמיד, הרשת החברתית היא רשת מזמינה, ובה הרבה מאוד קבוצות נפתחות במטרה לסייע למשתמשים אחרים. מצאו קבוצות הקשורות לנושא, ופתחו פוסט חדש ובו אתם מצרפים את תמונת המצב, ומבקשים עזרה והתייעצות. לרוב, המנהלים ואחראי הקבוצות ישמחו בכיף לתת לכם יד.

אלה הן שלושת הדרכים היעילות והאפקטיביות לטיפול במסכים כחולים שונים ומסובכים. אך חשוב לנו לציין שוב, ברוב המקרים – כדאי מאוד לצלצל לטכנאי מחשבים ולבקש את עזרתו בנושא, המחשב שלכם יקר ומשמש אתכם לכל פעולה נדרשת ולכן הפקידו את העבודה בידי גורם מקצועי, זה מהיר ומקצועי הרבה יותר.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
אהבתם? שתפו את המאמר!
אולי יעניין אותך גם
מחשב תקוע על מצב טיסה

מצב טיסה הוא תכונה שימושית במחשבים ניידים ובמכשירים אלקטרוניים אחרים, מכיוון שהוא מכבה את כל התקשורת האלחוטית ומונע מהם להפריע למכשירי המטוס. עם זאת, לפעמים

למאמר המלא »
דילוג לתוכן